Ostatnio otrzymałem interesujący webcast dotyczący blogów. Podzieliłem się z tym ze studentami, z którymi prowadzę zajęcia. Część zachęcona założyła własne twierdząc, że warto takiego bloga prowadzić i w ten sposób:
1. promować siebie
2. doskonalić swój warsztat pracy
3. doświadczyć, czym jest regularne prowadzenie internetowego dziennika
4. poddawać refleksji swoje działania
Blogi jednak mogą zostać wykorzystane w naszej codziennej praktyce szkolnej. Tworzenie przez uczniów wiedzy z wykorzystaniem zapisów w blogu i komentarzy, może być dla nich ciekawym doświadczeniem. Okazuje się, że wcale nie przychodzi łatwo napisać komentarz do zapisu, nie jest proste nawet dla studentów tworzenie spójnych, samodzielnych wypowiedzi. Taki blog mógłby być dla nauczyciela znakomitym narzędziem do pracy na swoim przedmiocie. Myślę, że warto zastanowić się, jak to wykorzystać w dydaktyce szkolnej.
Najważniejsze, aby bawić się wykorzystując swoją pasję jako narzędzie do rozwijania kreatywności. Ponieważ piszemy dla ludzi w sieci dbajmy o indywidualny styl oraz poprawność językową. Uważajmy więc na gramatykę i ortografię.
Wanda Loskot, autorka webcastu proponuje zwrócić uwagę na 6 najważniejszych zasad przy tworzeniu blogu. Wyraźnie jednak podkreśla, że najważniejsze to systematyczność i indywidualny styl, a wszystko ma wynikać z pasji. To właśnie nasza osobista pasja ma być tematem naszego blogu.
Sześć zasad dobrego bloga wg. Wandy Loskot:
1. pisz na temat, który cię pasjonuje,
2. pisz często, może być krótko, np. jedno zdanie, z komentarzem lub jedynie link do ważnej twoim zdaniem internetowej strony itp.,
3. bądź sobą, pisz w swoim autentycznym stylu, tak jakbyś rozmawiał z przyjacielem
4. pamiętaj, że publikujesz bloga w Internecie, nie zapomnij więc o tworzeniu kategorii, słów kluczowych, nagłówków, aby zostać lepiej odnalezionym przez wyszukiwarki,
5. zobowiąż się do tego, aby pisać często, przynajmniej niech to będzie trzy razy w tygodniu,
6. zawsze umieść informacje kontaktowe, aby inni mogli się z tobą skontaktować.
Zachęcam do odsłuchania miniwykładu!