Jak wielu z naszych uczniów budzi się rano z myślą, że to kolejna szansa urzeczywistniania własnych marzeń? Ilu z nich ma plan, jak to zrobić i konsekwentnie go realizują? Większość ludzi nie ma marzeń. W przeciwnym razie, zupełnie inaczej wyglądałby ich dzień. Znam takich, którzy z pasji i swoich talentów uczynili sposób na życie. Sama szkoła niewiele im w tym pomogła. Na szczęście ludzie z jasno określonymi celami zrobią wszystko, aby je urzeczywistnić. Ludzie świadomi swoich celów myślą o nich bezustannie, są nimi opętani, szaleją na ich punkcie, ciągle o nich mówią i zrobią wszystko, aby ich marzenia stały się rzeczywistością. Ci, którzy ich nie mają i nie realizują narzekają, krytykują i obwiniają innych za swoją sytuację. Usprawiedliwiając się twierdzą, że marzenia zmieniają się, gdy dorastamy. Dlatego rezygnują. Ale czy to były naprawdę ich marzenia, a nie przypadkiem rodziców i świata sztucznie wykreowanego przez reklamę i marketing. Na szczęście w odpowiednim momencie trafiają na tych, którzy mają podobne marzenia i zamieniają je w konkretne cele.
Szkoła Ćwiczeń w Słupsku
Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie po pierwsze odkryli swoje marzenia. Po drugie zrozumieli, że mają wszystko, co im potrzeba, aby je zrealizować. Mam ulubione ćwiczenie, do którego zachęcam uczniów.Wyobrażają sobie ostatni dzień w szkole - uroczyste zakończenie roku szkolnego, na którym ich przyjaciele, koledzy, nauczyciel, a nawet rodzice przemawiają do nich. Mówią o tym, jak wiele dla nich znaczyli, za co dziękują, za co nas podziwiają. I polecenie: co chcieliby na swój temat usłyszeć. Nie co mogliby usłyszeć lub usłyszeliby dziś, ale co chcieliby za te kilka lat usłyszeć? Taka perspektywa pozwala uczniom uzmysłowić sobie, co tak naprawdę jest dla nich ważne. Jakimi ludźmi chcieliby być, co takiego zrobili, za co inni ich podziwiają. Autor ćwiczenia - Stephen Covey, ekspert w zakresie przywództwa - nazywa je „działaniem z wizja końca”. To perspektywa, która pozwala w trudnych sytuacjach, w nieudanych relacjach z innymi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nasze reakcje są tym, za co chcieliby inni nam podziękować.
Grazebrook Primary School w Londynie
Piątkowska Szkoła Społeczna w Poznaniu
Szkoła Podstawowa w Podmoklach Małych
Każda droga na szczyt to wspinaczka. Tylko nieliczni wybierają te najwyższe. Dotarcie do celu wymaga charakteru, takich cech jak: proaktywność, poczucie własnej wartości, pozytywne myślenie, spójność wewnętrzna, poczucie obfitości, ale też konsekwencja, zaangażowanie i determinacja. To pasja, którą wspiera odwaga, to przede wszystkim znajomość samego siebie. Szkoła to idealne środowisko w kreowaniu warunków wspierających uczniów w ich indywidualnym dążeniu do osobistych marzeń i rozwijania właściwych postaw i nawyków.