sobota, 28 czerwca 2025
Szkoła jako przestrzeń budowania osobistej marki ucznia
Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, refleksji i zaproszenie do wspólnego wyobrażania sobie szkoły, która nie boi się zmian, bo rozumie, że jej prawdziwa misja zaczyna się tam, gdzie kończy się rutyna. Szkoły, która otwiera na człowieka – z jego potencjałem, historią i marzeniami. U progu wakacji warto zatrzymać się na chwilę i zadać sobie pytanie, jakiej szkoły naprawdę chcemy? Jakiej edukacji potrzebują nasze dzieci i nasze społeczności? Być może to właśnie teraz jest najlepszy moment, by rozpocząć rozmowę, która będzie miała ciąg dalszy już po wakacjach.
sobota, 21 czerwca 2025
ADHD. Gdy mózg dziecka uczy się chronić — refleksja po wywiadzie z Gaborem Maté
Wywiad z Gaborem Maté — kanadyjskim lekarzem, psychiatrą i psychoterapeutą — może u wielu zmienić dotychczasowe rozumienie ADHD. Od lat temat ten obecny jest w przestrzeni publicznej — najczęściej przedstawiany w kategoriach zaburzenia neurobiologicznego, uwarunkowanego genetycznie, często wymagającego farmakoterapii i specjalistycznych interwencji. Tymczasem Maté zachęca, by spojrzeć głębiej — poza schemat medycznego etykietowania.
niedziela, 15 czerwca 2025
Czy AI nas ogłupia? O modelu IALE, który uczy dialogu zamiast kopiowania
Czy korzystanie z generatywnych modeli AI faktycznie prowadzi do degradacji funkcji poznawczych, jak ostrzega prof. Andrzej Zybertowicz? A może to nie technologia, lecz sposób jej użycia decyduje o tym, czy stajemy się mniej refleksyjni? W tym wpisie odpowiadam z perspektywy modelu IALE (Intentionally AI-Linked Education), który nie tylko chroni przed poznawczym lenistwem, ale prowokuje do głębszego myślenia, dialogu i twórczości.
poniedziałek, 9 czerwca 2025
Sześć zasad odpowiedzialnego korzystania z AI w modelu IALE
Coraz więcej mówi się dziś o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w edukacji – nie tylko jako narzędzia, ale jako partnera poznawczego, który towarzyszy uczącym się w procesie odkrywania, tworzenia i analizowania świata. Jednak sama obecność technologii nie wystarczy. Kluczowe jest jak z niej korzystamy i jakie wartości wnosimy do wspólnego uczenia się z AI.
piątek, 6 czerwca 2025
Model IALE a Biała Księga PAN. Rekomendacja dla przyszłości szkoł
W maju 2025 roku opublikowana została "Biała księga. Sztuczna inteligencja w polskiej szkole". Wnioski, spostrzeżenia, rekomendacje, przygotowano przez Sekcję Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN. Dokument ten jest pierwszą tak szeroką próbą ujęcia wyzwań, szans i zagrożeń związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji w systemie edukacji w Polsce. Zawiera trzynaście głównych rekomendacji adresowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej, oznaczonych numerem 35 oraz literami od a do i, a także inne postulaty, m.in. dotyczące rozwoju krajowych rozwiązań AI (takich jak Bielik.AI).
czwartek, 5 czerwca 2025
IALE jako odpowiedź na wyzwania edukacji w epoce sztucznej inteligencji. Refleksje po lekturze „Białej Księgi AI w szkole”
Poniższy wpis jest moją refleksją na temat opublikowanej w maju 2025 roku „Białej Księgi AI w szkole”, opracowanej przez Sekcję Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN. Zestawiam w nim główne postulaty dokumentu z moją autorską koncepcją IALE – Intentionally AI-Linked Education.