Tak, to jest możliwe. W dodatku można rozmawiać z różnych perspektyw: praktyka, akademika, przedstawiciela organizacji pozarządowej, pracownika urzędu i administracji państwowej, ale też biznesu i mediów. Takim forum dla ważnych rozmów o edukacji wymagającej pilnych zmian, jest od kilkunastu lat konferencja INSPIRACJE - wyjątkowe miejsce spotkania osób, którzy czują, że codzienna praca w szkole może być fascynująca i sprawić, że towarzysząca rodzicom, uczniom i nauczycielom frustracja to efekt braku skutecznej, uświadomionej komunikacji i działania poza kręgiem własnego wpływu oraz reaktywnego podejścia bez świadomości konsekwencji kluczowych decyzji.
Mapa idei prezentowanych podczas INSPIRACJI 2019. Autor: Agata Baj
Sam kształt konferencji, jej koncept, przebieg i tematyka to know how Marcina Polaka, pomysłodawcy INSPIRACJI. Już sama ich formuła może stać się impulsem dla poszukujących skutecznych i jednocześnie mądrych, ważnych debat, służących rozwojowi edukacji. To atrakcyjna forma spotkania prawdziwych pasjonatów owładniętych myślą o dobrej edukacji. Formuła jest prosta - w kilkunastominutowych wystąpieniach opowiedzieć o ideach, działaniach, pomysłach, doświadczeniach, rozwiązaniach i osobistych refleksjach dotyczących doskonalenia warsztatu pracy wszystkich zainteresowanych szkołą jako miejscem autentycznego rozwoju, radości i budowania relacji służących uczeniu się i nauczaniu.
Nikt kto uczestniczył w tegorocznych INSPIRACJACH nie mógł być zawiedziony. Każdy, bez względu na pełnioną funkcję w systemie edukacji, ma poczucie sensu, nadając każdemu elementowi konferencji indywidualne znaczenie. Było nie tylko o systemowych rozwiązaniach realizowanych na poziomie całego województwa, ale też inicjowanych przez władze miast, czy szkoły i ich dyrektorów, aż wreszcie w pojedynczych klasach i przez indywidualnych nauczycieli. Prezentacje dotyczyły szeroko definiowanego środowiska edukacyjnego rozumianego jako organizacja czasu i miejsca zajęć, innowacyjnych scenariuszy, pomocy dydaktycznych, aplikacji, programów i form zajęć. Kolejnym obszarem było przedstawienie nowych wyzwań i związaną z transformacją funkcji i roli nauczycieli. Trzeci obszar prezentacji - jako efekt działań transformacji środowiska i redefinicji zadań nauczycieli, dotyczył zmiany sposobu funkcjonowania uczniów w szkolnych klasach i projektowaniu dla nich kreatywnych przestrzeni uczenia się, wykorzystując w tym celu sprawdzone modele do tworzenia innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych. Wiele prezentacji związanych było z kształtowaniem i rozwijaniem kompetencji kluczowych i próbą zdefiniowania tych dotyczących wyzwań przyszłości. Przedstawiono rozwiązania i sposoby angażowania uczniów wykorzystując ich potencjał w korzystaniu z mobilnych technologii i rozwijaniu pogłębionego uczenia, krytycznego myślenia, współpracy w realnym świecie z rzeczywistymi wyzwaniami. I to wystarczyło, aby uczestnicy uwierzyli i poczuli nie tylko sens pracy nad zmianami, ale potrzebę podjęcia i kontynuowania własnych działań. Zostali kolejny raz zainspirowani na kolejnych już INSPIRACJACH.
_________________________________________________________
To tylko ogólna refleksja, bo organizatorzy konferencji zadeklarowali, że wszystkie prezentacje będą szczegółowo omówione i w całości zamieszczone na portalu edunews.pl