czwartek, 22 maja 2008

Czy nauczyciel polski mam szansę na sukces?

Wczoraj zamieściłem profil kompetencji nauczyciela, który opracował Jan Fazlagić na podstawie swoich obserwacji i doświadczeń jako szkoleniowiec i akademik. Twierdzi, że nauczyciele mogą z powodzeniem rywalizować na rynku pracy. Dlaczego jednak tak się nie dzieje, dlaczego nauczyciele nie chcą przejąć inicjatywy i budować własną karierę zawodową na swoich talentach? Moim zdaniem to braku poczucia własnej wartości powoduje, że sami nauczyciele nie pozwalają tak o sobie myśleć i mówić. A przecież na początku lat 90-tych w momencie wielkich przemian ustrojowych wielu nauczycieli wykorzystało swoje silne strony i zaczęli funkcjonować w biznesie. Jedni otworzyli własne szkoły (sam tak zrobiłem), inni uruchomili szkoły językowe i inną z kolei rozpoczęli działalność związaną z usługami edukacyjnymi. W tym czasie powstało wiele firm szkoleniowych, które swoje oferty kierowały nie tylko do nauczycieli, ale także do klientów spoza oświaty. Wielu nauczycieli matematyki, informatyki i humanistów odeszło do banków i dużych korporacji, natomiast biolodzy, chemicy do firm farmaceutycznych. Przykłady można mnożyć. Bardzo często na zajęciach, kiedy słyszę narzekania na polska edukację i zarobki, proponuję, aby nauczyciele zachowali się proaktywnie i uznali, że miejsce, w którym obecnie są, to konsekwencja ich dotychczasowych wyborów. Wybrali zawód nauczyciela, więc również to, co się z nim wiąże, a więc krótszy czas pracy, niższe w związku z tym zarobki, dłuższe wakacje, wcześniejsze przechodzenie na emeryturę itd. Na moje argumenty odpowiadają, że nie mogą odejść, bo muszą zarabiać na chleb. A przecież tysiące osób zarabia na chleb nie będąc nauczycielami. To kwestia wyboru. A może to strach przed nieznanym i brak wiary we własne możliwości.
Jan Fazlagić stwierdza we wspomnianym artykule, że wbrew ogólnie przyjętemu stereotypowi, nauczyciel może rozpocząć swoja karierę poza oświatą jako radca w dziale zarządzania zasobami ludzkimi, specjalista ds. public relations, kierownik ds. szkoleń i konferencji, kierownik działu obsługi klienta, kierownik ds. organizacji szkoleń i wyjazdów, redaktor biuletynu firmowego lub firmowej witryny internetowej, copywriter w agencji reklamowej, kierownik ds. kontaktów akcjonariuszami, asystent prezesa, kierownik zakładu uzdrowiskowego, konsultant i wiele innych. Budujące!

Warto zajrzeć do innych tekstów Edukacji i Dialogu.

Zobacz mnie na GoldenLine