Wiele razy na tym blogu odwoływałem się do trendów, które pomagały mi zrozumieć zachodzące zmiany w edukacji. Coraz wyraźniej widziałem, że świat przyspiesza szybciej niż szkoła. Na każdej konferencji powracała myśl, że model szkoły epoki postindustrialnej wyczerpuje się. I choć minęło już ponad 20 lat od sformułowania tej diagnozy, pozostaje ona wciąż zaskakująco aktualna.
W latach 80. John Naisbitt opublikował swoje słynne Megatrendy. Opisał w nich przejście od społeczeństwa przemysłowego do informacyjnego – od fabryk do biur, od hierarchii do sieci, od masowości do personalizacji. Jego intuicje okazały się nie tylko trafne i świeże, ale też niezwykle wizjonerskie, bo uchwyciły kierunek zmian, które dopiero miały nadejść.
Dziś jednak żyjemy już w zupełnie innej rzeczywistości. Marian Salzman w książce The New Megatrends opisuje nie linearną transformację, lecz świat permanentnego zakłócenia, pandemii, wojen, kryzysów, fragmentacji społecznej, indywidualizmu i wszechobecnej technologii. Jej diagnoza jest jasna. Weszliśmy w epokę niepewności, w której poczucie stabilności stało się luksusem.
Między Naisbittem a Salzman rozciąga się przepaść dwóch epok. Od linearnego porządku do permanentnego zakłócenia. I właśnie w tej przepaści stoi dziś szkoła.
1. Naisbitt pokazał kierunek. Salzman pokazuje chaos.
- od hierarchii do sieci,
- od masowości do personalizacji,
- od centralizacji do lokalności.
- sieci stały się algorytmiczne,
- personalizacja przeszła w samotność,
- globalizacja rozpadła się na glokalne wyspy,
- technologia z narzędzia stała się środowiskiem życia, filtrem percepcji i partnerem działania.
2. Edukacja utknęła między epokami
- według logiki ery przemysłowej,
- w strukturach rodem z biurokracji XX wieku,
- z programami nauczania pamiętającymi często czasy przedcyfrowe.
3. Dlaczego to ważne dla liderów edukacji?
- czy edukacja będzie opierała się epoce inteligentnej, napędzanej przez AI,
- czy będzie ją współtworzyć;
- czy szkoła będzie bronić się przed technologią,
- czy nauczy się pracować z nią w relacji partnerskiej;
- czy sztuczna inteligencja będzie zewnętrznym zagrożeniem,
- czy wewnętrznym wsparciem, czyli współautorem lekcji, badaczem, asystentem, inspiratorem.
4. IALE – trzeci etap megatrendów edukacyjnych
- myślenie strategiczne (Naisbitt),
- zdolność adaptacji (Salzman),
- i możliwości inteligentnych technologii.
- zamiast bać się AI, tworzy partnerstwo poznawcze,
- zamiast zastępować nauczyciela, wzmacnia jego sprawczość,
- zamiast uciekać od niepewności, uczy pracy z nią.
5. Wnioski dla edukacji przyszłości
Zderzenie Naisbitta i Salzman pokazuje, że edukacja nie może już czekać na „lepszy moment”, nie może żyć w nostalgii, nie powinna naśladować przestarzałych modeli przemysłowych. Potrzebujemy edukacji, która:- widzi i rozumie megatrendy,
- akceptuje złożoność,
- uczy krytycznego dialogu z technologią,
- rozwija odporność uczniów i nauczycieli,
- przygotowuje do świata, w którym AI jest codziennością.
