sobota, 28 czerwca 2025

Szkoła jako przestrzeń budowania osobistej marki ucznia

Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, refleksji i zaproszenie do wspólnego wyobrażania sobie szkoły, która nie boi się zmian, bo rozumie, że jej prawdziwa misja zaczyna się tam, gdzie kończy się rutyna. Szkoły, która otwiera na człowieka – z jego potencjałem, historią i marzeniami. U progu wakacji warto zatrzymać się na chwilę i zadać sobie pytanie, jakiej szkoły naprawdę chcemy? Jakiej edukacji potrzebują nasze dzieci i nasze społeczności? Być może to właśnie teraz jest najlepszy moment, by rozpocząć rozmowę, która będzie miała ciąg dalszy już po wakacjach.

Tradycyjny model edukacji sprowadza samego ucznia do statystyki, rankingów, ocen i punktów testowych. W moim zawodowym życiu przekonałem się już wielokrotnie, że prawdziwy sukces nie zależy od świadectwa z czerwonym paskiem, lecz od umiejętności kształtowania własnej reputacji, nawiązywania wartościowych relacji i tworzenia rzeczy, które mają znaczenie. Przykładów takich wyjątkowych historii moich uczniów mogę tutaj mnożyć wiele. Swoimi sukcesami udowodnili, że współczesny świat wymaga od ludzi nie tylko wiedzy, ale i świadomej obecności – umiejętności budowania autentycznego wizerunku opartego na wartościach i misji.

Nie każdy uczeń zostanie naukowcem czy programistą, ale każdy może stać się liderem własnego życia i lepiej radzić sobie w życiu, jeśli nauczy się podejmować dobre decyzje, lepiej organizować swój czas, rozwijać swoje kompetencje i zdobywać zaufanie otoczenia. Marka osobista ucznia to nie liczba lajków, lecz konsekwencja w działaniu, reputacja, umiejętność kreowania wartościowych idei i bycia godnym zaufania człowiekiem. Szkoła powinna uczyć budowania własnej narracji życiowej – czyli kształtować świadomość tego, jakie wartości reprezentuje uczeń i jakie ma aspiracje. Nawyki skutecznego działania powinny być równie ważne jak wiedza akademicka. Samodyscyplina, etyka pracy, zarządzanie czasem, odporność psychiczna – to kompetencje, które warto rozwijać od najmłodszych lat. Każda wartościowa idea przetrwa tylko wtedy, gdy jest autentyczna. Dlatego uczniowie powinni być zachęcani nie tylko do rozwijania swoich pasji, lecz także do ich testowania w rzeczywistości – poprzez realne projekty, inicjatywy społeczne i działania, które mają rzeczywisty wpływ na otoczenie.

„Szkoła nie ma być tylko instytucją przekazującą wiedzę. To wiemy i to już nie wystarczy. Ma być miejscem osobistego rozwoju, przestrzenią budowania reputacji i charakteru.”

Z powyższych założeń wynika potrzeba przemyślanej zmiany w praktyce edukacyjnej – takiej, która nie tylko wspiera rozwój kompetencji i tożsamości uczniów, lecz także daje im konkretne narzędzia do działania. Cały czas potrzebujemy inspiracji do wdrożenia bardziej świadomego i spersonalizowanego modelu edukacji. Szkoła nie ma być tylko instytucją przekazującą wiedzę. To wiemy i to już nie wystarczy. Ma być miejscem osobistego rozwoju, przestrzenią budowania osobistej siły i charakteru, miejscem, gdzie rodzą się idee, które przetrwają próbę czasu. Dzięki temu edukacja będzie nie tylko użyteczna, ale przede wszystkim prawdziwa – bo tylko autentyczne, wartościowe idee i postawy mają realne znaczenie. 

Kończąc ten rok szkolny,  postawmy sobie pytania, które nadają sens naszej pracy - Jak wspieram moich uczniów w budowaniu siebie? Czy zostawiam ślad? Jaką relację tworzę z każdym z nich?

.