piątek, 25 kwietnia 2008

Najgorsza liczba

Tom Peters twierdzi, ze najgorszą liczbą, jaką zna, to liczba 26,3. Oznacza ona przeciętną ilość godzin przeznaczoną na doskonalenia. Liczba ta wynika z badań przeprowadzonych w amerykańskich organizacjach. Okazuje się, ze to zaledwie 4 minuty dziennie. W takim razie, gdyby pianista, spiewak operowy, sportowiec przeznaczali na doskonalenie swojego warsztatu tylko tyle czasu, nie mogliby zostać wielkimi artystami. Stąd proste pytanie, ile czasu poświęca na doskonalenie nauczyciel? Czy dążąc do rozwoju swojego warsztatu "ćwiczy" kilka godzin dziennie? Czym rózni się praca nauczyciela od pracy muzyka? Jak w taki sposób nauczyciele mogą stać się ekspertami w dziedzinie uczenia się? Czy bez intensywnego rozwoju własnego warsztatu mogą stać się autentycznymi specjalistami od procesów uczenia? Czy to nie jest odpowiedź na to, dlaczego nauczyciele tak trudno stają się rzeczywistymi partnerami dla rodziców? Ile czasu poświęca na rozwój swojego talentu uczeń? Co może zrobić, aby stać się wyjątkowym pianistą, skoczkiem, tancerzem, prawnikiem, nauczycielem...? Jak wiele osób pracuje z Adamem Małyszem, aby mógł osiągać sukcesy. Ma talent, ale bez wsparcie trenerów, psychologów, lekarzy, dietetyków trudno byłoby mówić o jego mistrzowstwie. Szkoła zmienia się, zmienia się rola nauczyciela. Przed nim nowe wyzwania!