niedziela, 20 kwietnia 2008

Nauczyciel nowej ery

Dziś prowadziłem zajęcia dla studentów na AGH. Mówiliśmy o nowej roli nauczyciela. Zastanawiam się, kim ma być nauczyciel w dzisiejszej szkole, kiedy przestał być jedynym źródłem przekazywania wiedzy. Czy dzisiejszy nauczyciel rozwija swój warsztat, ile czasu poświęca na własny rozwój, czy jest rzeczywistym partnerem dla rodziców. Czy jest ekspertem od uczenia się. Czy wyzwala energię, czy inspiruje, czy motywuje? Czy wzmacnia w uczniach jego mocne strony, czy pracuje na jego sile? A może tylko wskazuje uczniom, czego nie umieją, w czym są słabi, czego jeszcze nie wiedzą?Wyobrażam sobie nauczyciela, który wchodzi do klasy pełen energii, entuzjazmu, optymistycznie nastawiony do swoich uczniów i tak przygotował lekcję, by uczniowie przeżyli ją jako wyjątkową przygodę, o które będą długo rozmawiali i do niej tęsknili.Jaki jest dzisiejszy nauczyciel? W jaki sposób buduje swoją markę? W jaki sposób zostanie zapamiętany przez swoich uczniów?