piątek, 25 kwietnia 2025

Pięć filarów IALE jako fundamenty edukacji zintegrowanej z AI

W rozwijanym modelu IALE (Intentionally AI-Linked Education), którego głównym założeniem jest włączenie sztucznej inteligencji do procesu edukacyjnego w sposób celowy, krytyczny i odpowiedzialny, kluczowe miejsce zajmują wartości, które organizują zarówno metodykę pracy, jak i relacje między podmiotami procesu kształcenia. W przeciwieństwie do ujęć instrumentalnych, koncentrujących się na zastosowaniu technologii jako narzędzi wspomagających nauczanie, IALE zakłada konieczność kształtowania postaw i kompetencji w dialogu z AI.

poniedziałek, 21 kwietnia 2025

Edukacja w dialogu z AI

Od momentu pojawienia się pierwszych modeli AI zastanawiam się, jak mogą one zmienić edukację. Poszukiwałem możliwości ich zastosowania w szkolnej dydaktyce. Czasami rewolucje zaczynają się cicho – nie od wielkich manifestów, ale od małych decyzji nauczyciela, który pyta: „A co, jeśli pozwolę uczniowi porozmawiać z AI o tym, co go ciekawi?”. Tak może zacząć się zmiana. I właśnie tak – od pytań, nie od odpowiedzi – zaczęła się moja droga do koncepcji IALE. 

poniedziałek, 7 kwietnia 2025

AI już nie tylko słucha. Teraz pracuje z nami. Jak badanie zespołu Ethana Mollicka zmienia nasze spojrzenie na współpracę z technologią

Dużo mówi się dziś o sztucznej inteligencji. Jedni widzą w niej zagrożenie, inni – potencjał, dostrzegając jej znaczący wpływ na przyszłość uczenia się. Rzadko jednak patrzymy na AI nie tylko jako na narzędzie, lecz także jak na członka zespołu. Coraz częściej pojawiają się doniesienia o badaniach w tym zakresie. Jednym z nich jest eksperyment przeprowadzony przez zespół pod kierunkiem Ethana Mollicka z Wharton School, szczegółowo omówiony w artykule „The Cybernetic Teammate”. Wnioski z tych badań mogą stać się inspiracją również dla edukacji.

środa, 2 kwietnia 2025

Gdzie tkwi błąd? O kompetencjach społecznych i presji rodziców na nauczycieli

Jako nauczyciel wielokrotnie doświadczyłem sytuacji, które wymagały nie tylko mojej interwencji dydaktycznej, ale także wychowawczej. Ostatnio, podczas drobnego konfliktu wśród uczniów, spotkałem się z reakcją rodziców, która skłoniła mnie do głębszych refleksji nad naszą wspólną rolą w kształtowaniu kompetencji społecznych młodych ludzi.