Wiele lat temu wyraziłem w jednym z postów na moim blogu swoje obawy i krytykę wobec stanu edukacji – refleksje, które kontynuowałem przez kolejne lata, aż do wybuchu pandemii Covid-19. Niestety, mimo upływu czasu i dynamicznego rozwoju technologii, w tym sztucznej inteligencji, dzisiejsze refleksje wciąż odnoszą się do tych samych fundamentalnych problemów, które pozostają nierozwiązane. Wówczas, moje teksty były próbą rozliczenia się z systemem, który wydawał się niezdolny do sprostania wyzwaniom współczesności. Dziś, powracając do jednego z nich, zaktualizowałem go, dodając elementy związane z nowymi technologiami, w tym sztuczną inteligencją, aby ponownie podkreślić, jak bardzo potrzebujemy głębokiej transformacji edukacji.
piątek, 23 sierpnia 2024
piątek, 16 sierpnia 2024
Od technologii do humanizmu. Etyczne wyzwania edukacji w czasach sztucznej inteligencji
Wraz z wprowadzaniem nowych technologii do edukacji, pojawiają się obawy dotyczące możliwego odhumanizowania procesu nauczania. Istnieje przekonanie, że technologia, zamiast wzmacniać nasze człowieczeństwo, może je osłabić, redukując relacje międzyludzkie do algorytmów i statystyk. Jednak takie podejście nie oddaje w pełni możliwości, jakie technologia może przynieść, szczególnie w kontekście edukacji.
Etykiety:
Etyka w czasach AI,
Jacek Pyżalski,
Jan Fazlgić,
Jowita Michalska,
Reid Hoffman
środa, 14 sierpnia 2024
Inspirujący pomysł na zarządzanie wykorzystaniem SI w edukacji
Ostatnio natknąłem się na ciekawy artykuł opublikowany na portalu AI4Learning, który porusza temat zarządzania wykorzystaniem generatywnej SI w edukacji. W szczególności zainteresowała mnie propozycja wprowadzenia tzw. „AI Stoplight” – systemu sygnalizacji świetlnej, który ma pomóc nauczycielom i uczniom zrozumieć, kiedy i w jakim zakresie można korzystać z narzędzi SI podczas wykonywania zadań szkolnych.
wtorek, 6 sierpnia 2024
Rewolucja w edukacji. Sztuczna inteligencja w szkołach
Choć zarzekałem się, że nie widzę sensu w kontynuowaniu wpisów na blogu, jednak wracam. Wracam po czterech latach z nowym pomysłem, nową propozycją i nowymi rozwiązaniami, które dotyczą roli i funkcji sztucznej inteligencji (SI) we współczesnej edukacji. Zaryzykuję stwierdzenie, że sztuczna inteligencja ma potencjał, by zastąpić nauczycieli w ich codziennej pracy.
Etykiety:
AI,
Chen Qiufan,
Edukacja,
Edukacja przyszłości,
Jacek Dukaj,
Kai-Fu Lee,
Nauczyciel przyszłości,
SI,
Sztuczna inteligencja
Subskrybuj:
Posty (Atom)