Inspiracją do napisania tego tekstu była lektura eseju Sama Presslera i Pete’a Davisa „Nowe amerykańskie przebudzenie”*, w którym autorzy wzywają do odnowy społecznej opartej na wspólnocie, sensie i duchowości działania. Ich refleksja o potrzebie odzyskania głębi relacji i znaczenia w świecie zdominowanym przez technologię pobudziła mnie do postawienia pytania, czy model IALE może być odpowiedzią nie tylko dydaktyczną, ale także kulturową? I czy relacja człowiek–AI może stać się przestrzenią dialogu o sens, a nie tylko optymalizacji poznania? Ten tekst jest próbą odpowiedzi właśnie na te pytania.
W modelu Intentionally AI-Linked Education (IALE) partnerstwo poznawcze to pierwszy i fundamentalny filar. Zakłada ono współpracę człowieka i sztucznej inteligencji w procesie uczenia się, opartą na wymianie informacji, pytań i wspólnej analizy. Jednak coraz wyraźniej widać, że samo partnerstwo to za mało. To, co nadaje sens współpracy z AI, to nie tylko wzajemność w dostarczaniu danych czy wspólne rozwiązywanie problemów, ale głęboki dialog poznawczy oparty na intencjonalności i refleksji.
Czym jest dialog poznawczy w IALE?
Dialog poznawczy to proces, w którym uczeń (lub nauczyciel, badacz) nie tylko zadaje pytania i otrzymuje odpowiedzi, ale pyta siebie i AI o sens, cel i wartość tego, co robi. To forma wspólnego myślenia, w którym AI staje się nie tyle narzędziem, co zwierciadłem poznania.
Ten dialog zaczyna się od pytań intencjonalnych:
- Po co to robię?
- Co chcę przez to zrozumieć?
- Dlaczego to ważne?
- Czy to posłuży czemuś dobremu?
- Jakie wartości stoją za tym działaniem poznawczym?
Od partnerstwa do wspólnoty sensu
W tradycyjnym partnerstwie poznawczym AI wspiera uczenie się przez:
- zadawanie pytań,
- analizę treści,
- porządkowanie informacji,
- symulowanie rozmów i debat.
W dialogu poznawczym chodzi jednak o coś więcej:
- o nadanie znaczenia temu, co się dzieje w procesie poznania,
- o zatrzymanie się przy pytaniu, a nie tylko przy odpowiedzi,
- o rozpoznanie ograniczeń poznawczych AI i siebie samego,
- o gotowość do reinterpretacji, w świetle wartości, nie tylko danych.
Znaczenie intencjonalności
Dlatego w IALE pytania takie jak:- Czy to pytanie ma znaczenie dla mnie lub innych?
- Co się stanie, gdy potraktuję odpowiedź AI bezkrytycznie?
- Jak mogę potraktować odpowiedzi AI jako inspirację, nie wyrocznię?
Edukacja jako przestrzeń wspólnego rozumienia
Jeśli chcemy, by IALE nie było tylko metodologią dydaktyczną, ale kulturą edukacji, musimy traktować AI jako towarzysza w drodze poznawczej, a nie tylko wsparcie w rozwiązywaniu problemów. AI może pomóc myśleć, ale tylko wtedy, gdy my potrafimy myśleć z nią — nie za nią, nie przeciwko niej, ale obok niej.
Taki model relacji człowiek–AI czyni z edukacji nie tylko proces zdobywania wiedzy, ale dialog o wartości, odpowiedzialności i sensie. W tym sensie IALE może być nie tylko odpowiedzią na wyzwania technologiczne, lecz także przestrzenią duchowej transformacji edukacji.