W tym kontekście warto wprowadzić pojęcie „awersji do pesymizmu”, które proponuje bardziej zrównoważone podejście, pozwalając na konstruktywną krytykę, jednocześnie otwierając przestrzeń na nadzieję i pozytywne zmiany. Trzy perspektywy – psychologiczna, etyczna i pedagogiczna – wskazują, jak „awersja do pesymizmu” może wspierać nauczycieli w kształtowaniu bardziej świadomego i zrównoważonego podejścia do technologii w edukacji. Z pojęciem „awersji do pesymizmu” po raz pierwszy spotkałem się w książce Mustafy Suleymana Nadchodzącą fala. Suleyman przedstawia je jako kluczowe w refleksji nad rozwojem sztucznej inteligencji i biotechnologii. Kategoria ta odnosi się do tendencji unikania nadmiernego pesymizmu w kontekście przyszłych technologicznych scenariuszy, skupiając się raczej na możliwościach niż zagrożeniach.
Z etycznej perspektywy „awersja do pesymizmu” może odnosić się do wartości, jakimi kierujemy się w ocenie postępu technologicznego. Na przykład, w debacie o sztucznej inteligencji często pojawiają się obawy związane z jej wpływem na społeczeństwo, rynek pracy czy prywatność. Zamiast jednak skupiać się wyłącznie na negatywnych skutkach, podejście oparte na „awersji do pesymizmu” stawia na odpowiedzialne i zrównoważone wykorzystywanie technologii. Edukacja w tym kontekście może promować wartości takie jak odpowiedzialność, etyczne podejmowanie decyzji oraz troska o przyszłe pokolenia. W praktyce szkolnej oznacza to wspieranie uczniów w refleksji nad moralnymi aspektami technologii, zachęcanie ich do myślenia o przyszłości nie przez pryzmat zagrożeń, ale możliwości, jakie technologia może przynieść, o ile jest odpowiednio zarządzana i zgodnie z uznanymi i przyjętymi wartościami.
W kontekście pedagogicznym „awersja do pesymizmu” może być interpretowana jako podejście, które zachęca do otwartego i zrównoważonego myślenia o przyszłości. W praktyce edukacyjnej to podejście może być wykorzystane przez nauczycieli do wspierania uczniów w rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, ale także do promowania nadziei i wiary w pozytywne zmiany. W erze nowych i coraz szybciej pojawiających się innowacji technologicznych, nauczyciele mają za zadanie nie tylko przekazywać wiedzę, ale także inspirować uczniów do aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu przyszłości. W tym kontekście „awersja do pesymizmu” może pomóc uczniom dostrzec, że choć wyzwania stojące przed nimi są poważne, to przyszłość nie jest z góry przesądzona – zależy ona w dużej mierze od ich działań.
W praktyce szkolnej „awersja do pesymizmu” może przyjąć formę aktywnych metod nauczania, które zachęcają do zaangażowania, pracy zespołowej oraz projektowego podejścia do problemów. Uczniowie, zamiast biernie przyjmować wizje przyszłości, powinni mieć możliwość ich współtworzenia. Dlatego nauczyciele mogą wprowadzać do swoich programów nauczania elementy, które sprzyjają rozwijaniu kompetencji przyszłości, takich jak umiejętność rozwiązywania problemów, innowacyjność oraz myślenie krytyczne. Wielu nauczycieli tak właśnie robi. Zabrzmi jak truizm, ale warto przypomnieć, że w kontekście szkolnym kluczowym zadaniem nauczycieli jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia u uczniów, pomaganie im w odnalezieniu się w szybko zmieniającym się świecie oraz inspirowanie do podejmowania wyzwań przyszłości. Pojęcie „awersji do pesymizmu” można skutecznie wykorzystać, organizując zajęcia i debaty, które będą rozwijały pozytywne i odpowiedzialne podejście do zmian technologicznych.
Choć problematyka ta może wydawać się abstrakcyjna, w rzeczywistości ma ogromne praktyczne znaczenie dla nauczycieli i uczniów. "Awersja do pesymizmu” to nie tyle dosłowne narzędzie, co raczej zestaw postaw i podejść, które nauczyciele mogą wykorzystać, aby wspierać uczniów w radzeniu sobie z lękami oraz rozwijaniu krytycznego myślenia, odporności emocjonalnej i innowacyjności w obliczu wyzwań technologicznych. W praktyce szkolnej może to oznaczać pomoc uczniom w przyjmowaniu bardziej aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec niepewności technologicznej.. To zrównoważone podejście, które ma realne zastosowanie w procesie edukacji.
Źródło:
Suleyman M. (2024), Nadchodząca fala, Kraków, Wydawnictwo Otwarte.
Zybertowicz, A. (2024) AI Eksploracja, Wydawnictwo Zona Zero.
Rozmowa Łukasza Polikowskiego z prof. Andrzejem Zybertowiczem na kanale YouTube