„Nie chodzi o to, że AI zabierze komuś pracę. Chodzi o to, że człowiek wspierany przez AI będzie skuteczniejszy niż człowiek bez niej.”— Ethan Mollick
Badacze przeprowadzili randomizowane badanie terenowe z udziałem 776 specjalistów firmy Procter & Gamble. Uczestnicy – doświadczeni eksperci z działów ds. badań i rozwoju – pracowali w zespołach lub indywidualnie nad rzeczywistymi zadaniami biznesowymi, takimi jak opracowanie nowego produktu. Połowa grup miała do dyspozycji model GPT-4, reszta pracowała bez wsparcia AI.
Co ciekawe, wyniki zaskoczyły samych autorów badania. A oto kilka kluczowych wniosków, które pokazują, jak bardzo AI zmienia dynamikę współpracy:
A co to znaczy dla edukacji?
Czy AI może być naszym partnerem w pracy zespołowej? Czy nauczyciel wspierany przez AI może stworzyć tyle samo, co zespół dwóch nauczycieli? Czy uczeń z pomocą AI może przełamać swoje braki w wiedzy specjalistycznej?
Uważam, że tak. I warto już teraz testować możliwe ścieżki.
Poszukajmy więc analogii. Spróbujmy zdefiniować rolę i funkcje AI – nie jako narzędzia, lecz jako członka zespołu nauczycielskiego. W pracy nad scenariuszem zajęć, materiałami dydaktycznymi czy innowacją pedagogiczną AI może być partnerem – dostarczyć pomysłów, zaproponować ćwiczenia, przeanalizować tekst, zasugerować plan lekcji czy alternatywne formy oceniania. Wiele osób już to praktykuje.
Ale AI może pełnić też bardziej subtelną rolę – partnera czucia w projekcie. Wyobraźmy sobie interdyscyplinarny projekt, w którym AI wspiera ucznia nie tylko w wyszukiwaniu informacji, ale w łączeniu różnych perspektyw: technicznej, humanistycznej, społecznej. To świetne narzędzie do rozwijania kompetencji przyszłości.
I wreszcie – AI jako nauczyciel wspomagający. Uczniowie czy studenci z mniejszym zapleczem mogą z pomocą AI szybciej przyswoić złożone pojęcia, lepiej przygotować się do wypowiedzi pisemnej czy analizy źródłowej. Podobnie jak niegdyś Internet, dziś AI może zmniejszyć wpływ defaworyzowanego środowiska – dając uczniom równy dostęp do wiedzy i narzędzi rozwoju.
Jak pokazują wyniki badań, AI – nawet w nowo zdefiniowanej roli w dydaktyce – nie zastąpi nauczyciela. Ale może być nowym typem partnera: takim, który wnosi wiedzę, różnorodność perspektyw, a nawet poprawia atmosferę pracy.
Najciekawszy wniosek z badań Mollicka brzmi: to nie tylko my uczymy się współpracy z AI – to AI pomaga nam lepiej współpracować jako ludzie.
I to właśnie taki kierunek – partnerski, wspierający, ludzki – może być najcenniejszym darem, jaki przynosi nam współpraca z technologią.
___________________________________
Ethan Mollick – profesor zarządzania na Wharton School (University of Pennsylvania), badacz innowacji, przedsiębiorczości i zastosowań sztucznej inteligencji. Znany z podejścia „praktyka nauki” – łączy badania z realnymi eksperymentami w środowisku pracy. Jeden z pierwszych naukowców, którzy testują AI jako realnego członka zespołu. Autor wpływowego newslettera „One Useful Thing”.
Ethan Mollick, The Cybernetic Teammate [dostęp: 7.03.20025]