Ethan Mollick, badacz z Wharton School, podkreśla, że AI zmienia nie tylko sposób uczenia się, ale i sam charakter wiedzy na coraz bardziej dynamiczną, kontekstową i współtworzoną. Kai-Fu Lee, pionier sztucznej inteligencji i były prezes Google China, wskazuje, że świat wkracza w epokę współpracy człowieka i maszyny, w której kluczowe będą nie tylko umiejętności techniczne, ale zdolność do kreatywności, empatii i adaptacji. Reid Hoffman, współzałożyciel LinkedIn i inwestor technologiczny, zauważa natomiast, że edukacja przyszłości musi przygotowywać do ciągłego przeprojektowywania siebie i swoich ról zawodowych w świecie błyskawicznie zmieniających się kompetencji.
1. Od edukacji reaktywnej do edukacji responsywnej i regulacyjnej.
2. Od transmisji treści do konstruowania wiedzy przez doświadczenie, dialog i symulację
3. Od mistrza wiedzy do projektanta środowisk poznawczych i przewodnika w dialogu z AI
4. Od liniowości do adaptacyjnych trajektorii rozwoju
II. Nowa topologia edukacji – od instytucji do ekosystemów
(„Topologia” rozumiana tu jako zmiana układów relacji, struktur i przepływów wiedzy w edukacji, od zamkniętych instytucji do otwartych, dynamicznych ekosystemów uczenia się).
5. Od instytucjonalnego monopolu do rozproszonych ekosystemów uczenia się
6. Od zamkniętej architektury do płynnych przestrzeni uczenia się
7. Od jednolitych modeli instytucjonalnych do zróżnicowanych mikroświatów edukacyjnych
III. Nowa dydaktyka – dydaktyka sprawczości – od kontroli do współtworzenia
8. Od klasycznej dydaktyki do dydaktyki umożliwiania i autoregulacji
9. Od zarządzania instruktażowego do współdecydowania i współprzywództwa
10. Od izolowanych przedmiotów do zintegrowanych kompetencji i działań międzyobszarowych
Przypisy
* Trendy zmieniające naszą edukację
** Bruce H. Lipton (2010), Biologia przekonań. Uwolnij moc świadomości, materii i cudów, Wydawnictwo Tu i Teraz. Bruce H. Lipton, Steve Bhaerman (2012), Przeskok ewolucyjny. Od kryzysu do życia w harmonii, Wydawnictwo Medium.