wtorek, 3 września 2024

Profil kompetencji nauczyciela w czasach sztucznej inteligencji

Zastanawiam się dziś, podobnie jak kilkanaście lat temu, jakie unikatowe kompetencje nauczycieli mogą jeszcze bardziej przyczynić się do ich rozwoju osobistego i zawodowego w obliczu dynamicznych zmian, które stawiają przed nimi nowe wyzwania.

Po latach wracam do tego tematu, ponieważ zmiany, które zaszły od tamtego czasu, są wręcz rewolucyjne. W dobie sztucznej inteligencji i cyfryzacji pytanie o możliwości kariery nauczycieli nabiera nowego, jeszcze bardziej aktualnego wymiaru. Jakie zawody, które były atrakcyjne wtedy, stały się dziś archaiczne? I jakie nowe ścieżki kariery otworzyły się przed nauczycielami w obliczu technologicznych zmian?

Nauczyciel to nie tylko ekspert w swojej dziedzinie, ale przede wszystkim twórca procesu uczenia się i nauczania. W dobie dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji jego rola nabiera nowego wymiaru. Nauczyciel inspiruje, motywuje, wspiera i doradza, kształtując w uczniach umiejętności samodzielnego uczenia się i krytycznego myślenia. Wiedza dotycząca prakseologii staje się kluczowa, ponieważ w obliczu wszechobecnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, rola nauczyciela w nauczaniu nie tylko skutecznych strategii czytania, notowania i zapamiętywania, ale także zarządzania czasem, rozwiązywania problemów, samoregulacji, komunikacji i kreatywności, staje się niezastąpiona. W tym kontekście zawód nauczyciela zyskuje na znaczeniu jako ten, który harmonijnie łączy tradycyjną wiedzę z nowoczesnymi metodami, pomagając uczniom odnaleźć się w szybko zmieniającym się świecie.

Opracowany przed laty przez Jana Fazlagića profil kompetencyjny nauczyciela zyskuje dziś nowe wymiary. W erze cyfrowej kluczowe umiejętności związane są z technologią, analizą danych oraz tworzeniem treści edukacyjnych. Badacz stworzył wówczas interesujący profil kompetencyjny nauczyciela, który mógłby pomóc znaleźć się również na dzisiejszym rynku pracy i uwierzyć, że nauczyciele śmiało mogą konkurować z osobami, które nie posiadają tak szerokiego doświadczenia. Wskazywał, przekonywał i uzasadniał, że:

  • Nauczyciele doskonale radzą sobie z komunikacją w grupie i efektywnym przekazywaniem informacji, co czyni ich idealnymi kandydatami na stanowiska wymagające pewności siebie, umiejętności perswazji i klarownego wyrażania myśli. Te kompetencje są cenne w rolach związanych z marketingiem, sprzedażą, doradztwem czy funkcji rzecznika prasowego. 

  • Nauczyciele są kreatywni i zdolni do zarządzania pracą grupową, co jest nieocenioną cechą w zarządzaniu projektami. Potrafią opracowywać innowacyjne rozwiązania problemów oraz skutecznie koordynować działania zespołów, co sprawia, że mogą odnaleźć się w rolach liderów projektów, menedżerów zespołów czy koordynatorów działań kreatywnych.

  • Nauczyciele mogą pełnić rolę szkoleniowców, co czyni ich doskonałymi kandydatami na stanowiska w działach szkoleń i rozwoju pracowników. Ich umiejętności w zakresie edukacji dorosłych, organizowania i prowadzenia szkoleń oraz oceniania postępów uczestników są cenione w każdej organizacji nastawionej na rozwój talentów.

  • Umiejętność motywowania uczniów i studentów, którą posiadają nauczyciele, jest fundamentem skutecznego zarządzania zespołami w każdej branży. Te kompetencje są kluczowe dla menedżerów, liderów zespołów oraz specjalistów ds. zasobów ludzkich, którzy odpowiadają za utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania wśród pracowników.

  • Nauczyciele prowadzą swoiste „mini biura”, zarządzając zadaniami, planami lekcji, dokumentacją oraz komunikacją, co jest analogiczne do wyzwań stojących przed właścicielami małych firm. Dzięki temu mogą z powodzeniem sprawdzić się w rolach związanych z zarządzaniem operacyjnym, administracją biurową czy zarządzaniem małymi przedsiębiorstwami.

  • Dzięki codziennej współpracy z rodzicami, dyrekcją i społecznością szkolną, nauczyciele posiadają umiejętności z zakresu public relations. Potrafią skutecznie komunikować i promować swoje idee oraz osiągnięcia, co sprawia, że są wartościowymi kandydatami na stanowiska w dziedzinach związanych z PR, marketingiem, rzecznictwem i zarządzaniem relacjami z klientami.

Przyszłość zawodu nauczyciela w erze SI

W obliczu gwałtownie postępujących zmian technologicznych, tradycyjna rola nauczyciela jako głównego źródła wiedzy od dawna już ustępuje miejsca roli mentora, który towarzyszy uczniowi w kluczowych momentach jego rozwoju. Sztuczna inteligencja przejmuje wiele funkcji, które wcześniej były zarezerwowane dla nauczycieli, takich jak ocenianie prac, personalizacja materiałów dydaktycznych, czy w prowadzeniu dokumentacji w formie wirtualnych asystentów. W związku z tym nauczyciele, którzy chcą pozostać aktywni i atrakcyjni na rynku pracy, warto, aby dostrzegli szansę  i rozważyli rozwój w kierunkach, które są wspierane przez nowoczesne technologie.

Zródło: Grafika została wygenerowana przez narzędzia SI

Lee i Qiufan w swojej książce prezentują różne wizje przyszłości, w tym te, które zakładają transformację edukacji dzięki SI i nowym technologiom, co otwiera przed nauczycielami nowe ścieżki kariery. Na podstawie wizji przedstawionej przez autorów można zdefiniować kilka nowych ról, które mogą pojawić się w edukacji w przyszłości. Oto kilka zawodów, które oferują nauczycielom nowe ścieżki rozwoju:

  1. Specjalista ds. EdTech (technologii edukacyjnych)
    To stanowisko staje się coraz bardziej potrzebne, ponieważ technologia jest nieodłącznym elementem współczesnego nauczania. Specjaliści ds. EdTech mogą wpływać na jakość edukacji, integrując nowoczesne narzędzia w sposób, który ułatwia projektowanie procesów dydaktycznych.

  2. Projektant doświadczeń użytkownika (UX Designer)
    Nauczyciele, którzy znają potrzeby uczniów, mają unikalną perspektywę, aby tworzyć intuicyjne i skuteczne narzędzia edukacyjne. Ten zawód jest realny, ale wymaga od nauczycieli zdobycia wiedzy z zakresu UX designu (projektowanie interfejsów użytkownika w taki sposób, aby były one jak najbardziej przyjazne, intuicyjne i dostosowane do potrzeb użytkowników), co może być wyzwaniem, ale również interesującą ścieżką rozwoju.

  3. Analityk danych edukacyjnych (Educational Data Analyst)
    W erze danych, rola analityka staje się nieoceniona. Nauczyciele, którzy rozwijają swoje umiejętności analityczne, mogą znacząco wpływać na spersonalizowanie edukacji, co jest kluczowe dla skutecznego nauczania.

  4. Twórca treści edukacyjnych z wykorzystaniem SI (AI-driven Content Creator)
    Tworzenie treści edukacyjnych z użyciem SI to nowoczesny sposób na dostosowywanie materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów. Nauczyciele z talentem do tworzenia treści mogą zyskać nowe narzędzie, które umożliwia efektywne nauczanie.

  5. Konsultant ds. integracji SI w edukacji
    W miarę jak SI staje się coraz bardziej obecna w edukacji, zapotrzebowanie na konsultantów, którzy pomogą w jej integracji, będzie rosło. To zawód z przyszłością, który wymaga dogłębnego zrozumienia technologii, innowacyjnej dydaktyki oraz jej wpływu na edukację.

  6. Specjalista ds. etyki SI (AI Ethics Specialist)
    Etyka SI w edukacji jest kluczowym zagadnieniem, szczególnie w kontekście prywatności danych i uczciwości algorytmów. Nauczyciele, którzy chcą zajmować się tym tematem, mogą odgrywać ważną rolę w kształtowaniu przyszłości edukacji.

Niektóre z tych ról, jak specjalista ds. EdTech czy UX Designer, już istnieją, ale ich znaczenie i zakres mogą się znacznie rozwinąć w nadchodzących latachKażda z wymienionych funkcji odzwierciedla realne potrzeby, które mogą pojawić się w przyszłości edukacji w kontekście rozwijającej się technologii

Tradycyjny nauczyciel w nowych realiach

W obliczu postępującej automatyzacji i rozwoju sztucznej inteligencji tradycyjna rola nauczyciela ulega zmianom, a przed nauczycielami otwierają się dodatkowe możliwości rozwoju zawodowego. Adaptacja do nowych technologii może nie tylko zapewnić nauczycielom atrakcyjne ścieżki kariery, ale także pozwolić im nadal odgrywać kluczową rolę w edukacji. W przygotowaniu nauczycieli do tych wyzwań istotną rolę mogą odegrać ośrodki doskonalenia nauczycieli, oferując szkolenia i programy rozwoju, umożliwiające zdobycie niezbędnych umiejętności i efektywną adaptację do nowych realiów zawodowych.

Żródło:

 Lee, K.-F., Qiufan, C. (2021). Sztuczna inteligencja 2041. Dziesięć wizji przyszłości. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Czy nauczyciel polski ma szansę na sukces? [w:] Edukacja przyszłości. Blog dedykowany liderom edukacji przyszłości.  

Profil kompetencyjny nauczyciela [w:] Edukacja przyszłości. Blog dedykowany liderom edukacji przyszłości.

* * *
Tekst przeszedł korektę językową i redakcyjną z pomocą narzędzi SI, przy zachowaniu pełnej kontroli nad treścią.